www.mata-utara.blogspot.com

Page views

Tuesday, June 30, 2009

Mutiara Iman Edisi 598 (Kekayaan: Jiwa atau harta?)

by Addawrah

عن أبى هريرة رضى الله عنه عن النبى صلى الله عليه وسلم قال: ليس الغنى عن كثرة العرض ولكنّ الغنى غنى النفس
(رواه البخارى ومسلم)
Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi S.A.W bersabda :Bukanlah kekayaan itu dengan memiliki harta benda yang banyak, tetapi kekayaan sebenar ialah kekayaan jiwa ".
(Riwayat Bukhari & Muslim)


Ulasan Hadis :

1. Realiti kehidupan zaman sekarang, kita terlalu sibuk mengejar urusan keduniaan demi mengumpul kekayaan dan memuaskan kehendak nafsu sehinggakan terlupa tanggung jawab sebenar kita kepada ALLAH S.W.T.
2. Sebagai contoh, kita terlalu mudah melihat orang ramai bersesak-sesak membanjiri pusat membeli belah ataupun mengunjungi majlis-majlis hiburan, akan tetapi terlalu sedikit yang menghadiri solat berjemaah di surau mahupun masjid,ataupun mengikuti kelas-kelas pengajian agama.
3. Kekayaan jiwa dapat dibentuk dengan memperbanyakkan amalan yang mendekatkan kita kepada ALLAH S.W.T. Kita digalakkan memperbanyakkan amalan-amalan sunat disamping menjaga amalan-amalan yang wajib.Dengan mengingati mati, kita dapat bermuhasabah dan menginsafi segala kesalahan dan kesilapan kita serta memohon keampunan ALLAH S.W.T.
4. Janganlah kita tertipu dengan segala keindahan dan kemewahan dunia yang bersifat kebendaan ini kerana ianya hanyalah untuk sementara sahaja. Adalah lebih baik untuk kita membuat persediaan dengan secukupnya bagi menghadapi kehidupan akhirat yang kekal abadi buat selama-lamanya.
5. Hakikatnya, kesenangan dan kemewahan hidup di dunia ini tidak menjamin ketenteraman jiwa kita, tetapi kekayaan dan ketenangan hati dengan kebaikan dan akhlak terpuji itu dapat menjamin kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat. Bak kata pepatah, lebih baik TENANG daripada SENANG!!!WALLAHU’ALAM

1 comment:

mohad said...

kekayaan jiwa perlu di utamakan....