www.mata-utara.blogspot.com

Page views

Tuesday, June 30, 2009

Mutiara Iman Edisi 599 (Menghormati dan Mengasihi Saudara)

by Addawrah


عن عبد الله عمر رضى الله عنهما عن النبى صلى الله عليه وسلم قال: المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه (رواه البخارى ومسلم)
Daripada Abdullah Bin Umar RA, Nabi SAW bersabda: "Seseorang Muslim adalah saudara kepada seorang Muslim yang lain, ia tidak menzaliminya dan tidak menghinanya".
( Riwayat Bukhori dan Muslim)

Ulasan Hadis :
1. Hadis ini menjelaskan kepada kita beberapa adab penting sesama saudara muslim.
2. Terdapat banyak Hadis yang menyatakan bahawa kita semua adalah bersaudara, pengikatnya ialah Islam, maka kita semua mempunyai ikatan persaudaraan, walaupun kita tiada pertalian darah. Maka ini merupakan ajaran Islam yang sangat mulia, agar kita semua mempunyai kesatuan hati.
3. Di dalam hadis ini, Nabi telah berpesan kepada kita agar kita tidak menzalimi dan menghina saudara kita. Kezaliman dan penghinaan merupakan elemen utama kepada jalan perbalahan, penindasan, pepecahan dan kebencian.
4. Realiti kehidupan kita hari ini, kezaliman dan penghinaan sudah menjadi perkara biasa, kita telah melakukan perkara demikian tanpa kita sedari, sesama kita yang berdekatan kita tidak mampu menjaganya dari segi adab, pergaulan, pertuturan, perbuatan, lebih-lebih lagi saudara kita yang berada jauh seperti di Palestin, Bosnia, dan beberapa negara Islam yang lain.
5. Kepada saudara kita yang jauh, kezaliman yang kita lakukan antaranya ialah, kita tidak lagi menahan diri kita dari terus membeli barang-barangan yang menyumbangkan kepada Yahudi, walaupun perkara ini dalam pemerhatian dan kesedaran kita, tetapi mengapa kita masih mahu menzalimi nasib saudara kita yang ditindas. Cuba bayangkan jika kita berada di tempat mereka….?
6. Kita hendaklah menanam rasa persaudaraan ini dengan kasih sayang, saling menghormati di antara satu sama lain agar lahirlah rasa ingin memuliakan saudara, dan tidak pula kita menzalimi, membenci saudara kita, apalagi menghinanya. Sesungguhnya ALLAH SWT akan meletakkan (golongan yang berkasih sayang kerana NYA) di bawah satu naugan yang mana pada ketika itu tiada naugan yang selamat di mahsyar kelak melainkan naugan ALLAH SWT. WALLAHU’ALAM

No comments: