www.mata-utara.blogspot.com

Page views

Tuesday, June 30, 2009

Mutiara Iman Edisi 596 ( Keindahan sabar )

by Addawrah

عن أبى سعيد الخدرى رضى الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "ما أعطي أحد عطاء خيرا وأوسع من الصبر
(رواه البخارى)
Daripada Abu Said Al-Khudri RA, Nabi SAW bersabda: " Seseorang itu tidak dikurniakan suatu pemberian yang lebih baik dan lebih luas daripada sabar."
(Riwayat Bukhori)


Ulasan Hadis :
1. Setiap manusia tidak akan terlepas daripada menempuhi liku-liku kehidupan, samada ianya adalah gembira mahupun duka, senang mahupun susah, ianya silih berganti tiada pernah berhenti bagai siang dan malam.
2. Kita sering tertipu dengan jalan kehidupan yang berbagai, apabila datang bahagia, kita akan terlupa bahawa kebahgiaan itu tidak akan kekal, manakala apabila ditimpa kedukaan, kesusahan mahupun musibah, kita selalu menyangka bahawa ketetapan ini adalah sesuatu yang kekal. Sedangkan kedua-duanya adalah perbuatan yang datang daripada ALLAH, malah kedua-duanya adalah bukti kasih sayang ALLAH dan keduanya adalah ketetapan yang mesti kita jalani.
3. Susah untuk kita menjadi orang yang sabar, menerima bahagia dan musibah adalah sama, tiada perbezaan, selalunya apabila ditimpa musibah kita belajar bersabar, dan kadang-kadang tidak mahu bersabar, dan apabila menerima bahagia kita merasa ianya adalah anugerah, akan tetapi ianya juga adalah satu ujian dan musibah jua buat kita, yang perlu kita sabar.
4. Sesungguhnya sabar adalah sesuatu yang paling bernilai bagi mereka yang telah pun berjaya menempuh setiap perkara dengan sifat kesabaran. Apa sahaja ketentuan yang ditempuhi tetap hanya memandang ALLAH, dan bersabar.
5. Sabar itu sangat indah, keindahannya dapat dirasa apabila kita berjaya menahan derita terhadap sesuatu yang berlaku terhadap kita, lalu kita dengan senang hati dan berlapang dada menerima tanpa sebarang bantahan dengan penuh rasa gembira, walaupun ianya perit. SUBHANALLAH. Andai kita berjaya meraih sabar seperti ini, maka itulah sebaik-baik pemberian daripada ALLAH buat kita.
6. Berkorbanlah kerana ALLAH, atas apa sahaja ketentuan yang kita jalani, kerana hanya mereka yang bersabar sahaja yang akan menerima pemberian terbaik daripada ALLAH.WALLAHU’ALAM.

No comments: