www.mata-utara.blogspot.com

Page views

Tuesday, June 30, 2009

Mutiara Iman Edisi 600 (Solat Jumaat)

by Addawrah

ياأيها الذين آمنوا إذا نودي للصلاة من يوم الجمعة فاسعوا إلى ذكر الله وذروا البيع ذلكم خير لكم إن كنتم تعلمون

Firman ALLAH SWT:
" Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan kepada kamu untuk menunaikan solat Jumaat, maka bersegeralah kamu menginagati ALLAH dan tinggalkanlah segala urusan jual beli. Demikian itu lebih baik bagi kamu, sekiranya kamu mengetahui."
(Surah Al-Jumu’ah ayat 9)

Ulasan Ayat :
1. Ayat dia atas ini adalah ayat tentang kewajipan solat Jumaat. Solat Jumaat ialah solat fardhu yang terdiri daripada 2 rakaat dikerjakan pada hari Jumaat, iaitu pada waktu zohor setelah selesai dari 2 khutbah yang disampaikan oleh Khatib. Bagi yang telah mengerjakan fardhu Jumaat, maka tidak wajib ia melaksanakan fardhu zohor.
2. Hukum solat Jumaat adalah fardhu ain ke atas setiap orang Islam yang mukallaf, lelaki, merdeka, sihat tubuh badan dan bukan dalam keadaan bermusafir. Sesiapa yang mengingkari dan menganggap remeh maka ia diketegorikan sebagai munafik.
3. Hukum orang yang meninggalkan solat Jumaat tanpa keuzuran akan dikira sebagai munafik, di dalam Hadis ada menyebut: " Sesiapa yang meninggalkan solat berjemaah bertutut-turut sebanyak 3 kali tanpa keuzuran nescaya ALLAH akan tutupkan pintu hatinya."
4. Perkara yang menggurukan kewajipan berjemaah adalah berikut: 1) Golongan wanita 2) Kanak-kanak 3) Orang yang sakit dan sumar baginya untuk pergi ke Masjid 4) Orang yang sedang bermusafir.
5. Dalam tempoh jumaat berlangsung ada terdapat waktu yang haram bagi orang lelaki (tidak kepada perempuan) melakukan aktiviti berjual beli, iaitu ketika azan pertama di laungkan, dan terdapat juga pendapat yang mengatakan ianya berlaku pada azan yang kedua, namun ádalah lebih baik jika mengambil pendapat pertama, iaitu ketika azan pertama bagi langkah berhati-hati.
6. P/S Jika kita melihat ada orang yang tidak pergi solat Jumaat, berurus niaga dsb, khususnya yang berada di TISB, nasihatilah….elakkan diri daripada bersubahat dengan mereka.WALLAHU’ALAM.

No comments: