www.mata-utara.blogspot.com

Page views

Tuesday, June 30, 2009

Mutiara Iman Edisi 594 ( AL-QURAN teman kita )

by addawrah

عن عبد الله بن عمر رضى الله عنهما عن النبى صلى الله عليه وسلم قال: إنما مثل صاحب القرآن كمثل صاحب الإبل المعلّقة إن عاهد عليها أمسكها وإن أطلقها ذهبت
Daripada Abdullah bin Umar RA, Nabi SAW bersabda: “Golongan yang sentiasa menghampiri dengan Al-Quran adalah seperti orang yang menambat unta. Jika ia menambatnya, unta itu dapat dikawal. Jika ia melepaskanya, unta itu juga akan terlepas pergi.”
(Riwayat Al-Bukhori)

Ulasan Hadis :

1. Al-Quran ibarat buruan, tanpa kita ikat dia akan meninggalkan kita, dan apabila kita menambatnya(melaziminya) maka dia akan sentiasa menjadi pedoman buat kita.

2. Al-Quran mengajak untuk kita sentiasa berhusnudzan (berperasangka baik) dengan ALLAH dan berfikiran positif, mengajak kita untuk bertawakkal kepadaNYA, sentiasa optimis dan yakin akan janjiNYA, malah yakin menantikan pertolonganNYA dan meyakini bahawa selepas kesusahan pasti datang kemudahan.

3. Al-Quran memperingatkan kita untuk tidak bersedih hati dan menyesali apa yang telah terjadi, kerana semuanya itu memang sudah tertulis, jangan takut dan khuatir terhadap sesuatu yang akan datang.

4. Kita hendaklah menjadikan Al-Quran itu teman kita ketika suka dan duka, sentiasa melazimi membacanya walaupun satu ayat, sesungguhnya ia merupakan penyembuh segala kesakitan zahir dan batin.

5. Al-Quran itu adalah cahaya, maka apabila kita sentiasa melaziminya maka hati kita akan semakin bersinar, tidak akan malap, dan sentiasa akan hidup seumpama subur dan segarnya tanaman jika disirami air setiap hari.

6. Membaca Al-Quran hendaklah kita jadikan sebagai urusan harian kita yang tidak boleh kita tinggalkan, tidak dapat kita lupakan, apabila tidak dapat membacanya kita rasa rindu, apabila kita pergi ke mana-mana kita sering teringat kepada Quran, maka jika keadaan inilah yang kita rasakan, maka itulah tanda kita dikalangan orang yang sudah istiqomah dengan Al-Quran dan akan mendapat syafaatnya kelak, insyaALLAH.

7. Nabi SAW dan para sahabat sangat cintakan Al-Quran, sehingga Baginda sering menyuruh para sahabat membacakan Al-Quran kepadanya, lalu apabila sampai pada ayat-ayat tertentu, baginda akan menangis, Nabi juga sering membaca Al-Quran ketika solat dan di luar solat.

8. Manakala orang-orang soleh, meletakkan Al-Quran adalah sebagai surat cinta daripada Kekasih mereka iaitu ALLAH, mereka tidak jemu-jemu membaca Al-Quran, malah dapat mengkhatamkannya pada kebanyakkan waktu.

9. Kemanisan membaca Al-Quran tidak ada hadnya, apabila kita membacanya dengan ikhlas, sekalipun kita tidak tahu membacanya dengan baik, ia tetap dapat dikecapi kemanisanya serta mendapat pahala. Cubalah kita peruntukkan sedikit masa dan hari kita dengan banyak membaca Al-Quran, rasailah keindahanya, ketenanganya, nescaya kita tidak akan mahu berhenti daripada membacanya..WALLAHU’ALAM.

No comments: