www.mata-utara.blogspot.com

Page views

Tuesday, June 30, 2009

Mutiara Iman Edisi 595 ( Nafsu)

by Addawrah

" إن النفس لأمارة بالسوء "
Firman ALLAH SWT: " Sesungguhnya nafsu itu mendorong kepada kejahatan."
(Surah Yusuf ayat 53)


Ulasan Ayat :
1. Keinginan nafsu tidak pernah ada batasannya. Barangsiapa yang memenuhi setiap keinginan nafsunya, maka ia akan terjerumus ke dalam jurang kehancuran.
2. Apabila kita membuka jalan atau pintu masuk kepada nafsu, maka akan bermulalah usaha nafsu agar kita membuka lebih besar pintunya, sehinggalah pintu-pintu lain terbuka dan akhirnya kita akan jatuh ke jurang kemaksiatan.
3. Dan apabila kita telah terjatuh kepada maksiat maka nafsu akan meminta lagi agar kita melakukan maksiat yang lain DAN akhirnya tiada ada bentuk maksiat yang kita tidak pernah lakukan melainkan semuanya kita turuti, NAUZUBILLAH.
4. Ingatlah, bahawa nafsu sentiasa mengiginkan kita berada di dalam dakapannya, kita hendaklah menundukkan hawa nafsu, bukan kita ditundukkan oleh nafsu.
5. Apabila kita ingin memperbaiki diri, maka janganlah sesekali kita pernah mengendurkan tali pengikat nafsu kita, jangan pernah memenuhi setiap apa yang diinginkan oleh nafsu tersebut, kerana musuh kita yang utama adalah nafsu.
6. Orang-orang soleh yang terdahulu seringkali melarang diri daripada mengikutinya, kerana takut akan tergelincir ke lubang yang dibenci ALLAH, kerana mereka tahu bahawa ALLAH sangat benci kepda nafsu dan nafsu juga tidak mahu kepada ALLAH.
7. Berwaspadalah kita semua daripada terus memburu nafsu.....orang yang mengikut nafsu, adalah orang yang paling jauh sekali merasa dekat dengan ALLAH...renung-renungkanlah..WALLAHU’ALAM

No comments: