www.mata-utara.blogspot.com

Page views

Wednesday, August 26, 2009

Mutiara Iman Edisi 615 ( Tenang Bila Sentiasa MengingatiNYA)


by Addawrah


واذكر ربك فى نفسك تضرعا وخفية


Firman ALLAH SWT: "Dan sebutlah (nama) TUHANmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut". (Surah Al-A’raf ayat 205)


Ulasan Ayat :
1. Ayat ini menerangkan kepada kita agar sentiasa mengingati ALLAH, menyebutnya yakni (berzikir) dan sentiasa berdoa dengan penuh kerendahan hati, dan rasa takut terhadapnNya.


2. Sesungguhnya kita sebagai hamba tidak dapat berbuat apa-apa, kecuali dengan kehendak ALLAH semata-mata. Segala perkara jika ALLAH tidak mahu ia berlaku, ia mustahil akan berlaku. Tetapi apabila ALLAH menyebut ‘Kun’ bermaksud jadi, maka ‘Yakun’ –jadilah apa yang dikehendakiNya.


3. Oleh itu, apa-apa pun perbuatan yang kita lakukan ataupun hendak kita lakukan, mestilah bersandarkan konsep zikir. Malahan, zikir-zikir mengingati ALLAH juga boleh menjadikan motivasi untuk kita mencapai kejayaan. Tetapi mestilah disertakan dengan usaha yang bersungguh. insyaALLAH, walaupun kita rasa mustahil akan berlaku, ia akan berlaku.


4. Jadikanlah zikir sebagai nyanyian mulut kita setiap hari, terutamanya dikala waktu kesusahan menimpa diri. Kerana apabila manusia terus-menerus mengingati ALLAH sewaktu dalam kesusahan, maka mereka tidak akan sekali-kali berputus asa kerana yakin atas apa yang ALLAH taqdirkan.


5. Sama-samalah kita melazimi zikir-zikir dan ayat-ayat AL-QURAN sebagai motivasi kita dalam kehidupan.


WALLAHU’ALAM

No comments: