www.mata-utara.blogspot.com

Page views

Tuesday, August 18, 2009

Mutiara Iman Edisi 603 (Jangan Putus Asa)

by Addawrah

لا تقنطوا من رحمة الله

Firman ALLAH SWT: “Janganlah kamu berputus asa dari rahmat ALLAH” (Surah Az-Zumar ayat 53)

Ulasan Ayat :

1. Di dalam ayat ini ALLAH SWT telah melarang hamba-hambaNYA berputus asa daripada rahmatNYA.

2. Sesungguhnya RAHMAT ALLAH itu amat luas, malah terdapat di dalam riwayat hadis Qudsi, ALLAH SWT berfirman: “RahmatKU mengatasi murkaKU”. Sekalipun dosa lebih banyak daripada kebaikkan yang dilakukan hamba, jika tidak berputus daripada rahmatNYA, maka pasti rahmatNYA akan menyelubungi hamba, hingga lenyaplah segala kemurkaan ALLAH.

3. Kita diminta oleh ALLAH SWT agar tidak berputus asa (tidak putus berharap dengan ALLAH) di dalam keadaan apa sekalipun.

4. Putus asa merupakan sifat orang yang lemah, tidak memiliki kekuatan hati, dan sering menyandarkan segala sesuatu pada diri dan makhluk, bukan pada ALLAH.

5. Sebagai seorang hamba kita hendaklah membulatkan hati bahawa segala pengharapan, pergantungan dan sandaran itu hanya kepada ALLAH dan kembali padaNYA.

6. Manusia sering berputus asa ádalah kerana meletakkan urusan kepada diri tidak kepada yang selayaknya, sedangkan apa yang lahir daripada diri kita sendiri tanpa di sandarkan pada ALLAH pasti akan memperlihatkan kekerdilan dan kelemahan diri kita sendiri.

7. Kita semua pernah diuji dengan berbagai-bagai musibah, ujian sakit, keluarga, kerja, dan kehidupan, janganlah kita merungut dan berputus asa dari Rahmat ALLAH yang sentiasa menyambar hamba-hambaNYA yang setia dan redha dengan dugaanNYA, maka merekalah orang-orang yang mulia disisi ALLAH.

WALLAHU’ALAM.

No comments: