www.mata-utara.blogspot.com

Page views

Wednesday, August 19, 2009

Mutiara Iman Edsisi 611( Hati Gentar Apabila Membacanya)

by addawrah

إنما المؤمنون الذين إذا ذكر الله وجلت قلوبهم وإذا تليت عليهم آياته زادتهم إيمانا

Firman ALLAH : "Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut nama ALLAH, gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat ALLAH, bertambahlah ian mereka."
(Surah Al-Anfal ayat 2)
Ulasan Ayat :
1. AL-QURAN sepatutnya mendapat layanan istimewa daripada umat Islam. Layanan itu bukan hanya membabitkan cara mengambil, meletak dan membacanya, malah yang lebih ialah kandungannya dan menghayati suruhan dan menjauhi larangannya.
2. Bacaan yang berkualiti ialah bacaan secara tadabbur dan menghayati setiap apa yang dibaca dalam nada yang sedih, kerana Al-Quran diturunkan dalam keadaan yang sedih. Baginda apabila membaca Al-Quran sering menangis begitu juga apabila mendengarnya.
3. Tangisan hanya akan tercetus dari penghayatan kerana memahami ayat-ayat Al-Quran. Jika kita benar-benar memahami isi kandungan Kitabullah ini, kita dikhabarkan dengan azab dan ancaman ALLAH ke atas segenap manusia yang mengingkari akan syar’iat, jiwa-jiwa yang enggan untuk mematuhi suruhan dan larangan ALLAH. Maka pasti tidak akan sesekali berani mengabaikan tangungjawab sebagai seorang hamba.
4. Kita akan sedar betapa lemahnya kita dalam melunaskan janji-janji kita terhadap ALLAH. Jika pembaca Al-Quran itu tidak dapat menangis, maka berusahalah sedaya mampu untuk mengalirkan air mata. Demi mengelakkan sebesar-besar musibah ke atas dirinya, iaitu kegagalan untuk menghayati firman ALLAH
5. Untuk menampung kesukaran dalam memahami ayat-ayat ALLAH SWT, amatlah digalakkan bagi kita untuk mengalunkan bacaan Al-Quran dan mentadabbur ayat-ayat tersebut. Jangan sekali-kali lupa untuk merujuk terjemahannya.
6. Pembaca Al-Quran perlulah cuba sedaya upaya untuk memahami kalam ALLAH SWT agar tergolong dalam kelompok orang-orang yang beriman.
Menurut Asma’ bin Abu Bakar, para sahabat Rasulullah SAW apabila mendengar bacaan Al-Quran, bergenanglah air mata serta dan bergetarlah kulit mereka lantaran rasa ketundukan sebagai hamba ALLAH.

7. Sekilas mengenai sikap Iman Hasan Al-Banna seorang Ulama Professional, beliau membaca Al-Quran dengan penuh kegentaran, dan adakalanya gembira hingga terbawa-bawa di luar tilawahnya (apabila membaca khabar-khabar gembira yang diwahyukan oleh ALLAH SWT. Andai kita benar-benar dikalangan orang yang beriman, rasailah, apabila membaca Al-Quran semakin bertambah rasa takut dan cinta kepada ALLAH..
Bagaimana dengan perasaan kita?
WALLAHU’ALAM

No comments: