www.mata-utara.blogspot.com

Page views

Wednesday, August 19, 2009

Mutiara Iman Edisi 613 ( Nikmat Yang Memperdayakan Manusia)

by Addawrah

عن عبد الله ابن عباس رضى الله عنهما عن النبى صلى الله عليه وسلم قال: نعمتان مغبون فيهما كثير من الناس : الصحة والفراغ (رواه البخارى)

Daripada abdullah bin Abbas RA, Nabi SAW bersabda: Dua nikmat yang ramai manusia terpedaya dengannya: Sihat dan Kelapangan ( Riwayat Bukhori)

Ulasan Hadis :
1. Di dalam hadis ini Rasulullah SAW telah memperingatkan ummat-ummatnya tentang perkara yang memperdayakan kita sekalipun ianya adalah suatu nikmat, iaitu Sihat dan Kelapangan.
2. Nikmat yang paling banyak dikurniakan oleh ALLAH kepada kita ialah nikmat kesihatan, kita hanya akan mengecapi nikmat kesihatan apabila dia ditimpakan sakit, maka ketika itu kita akan merasakan bahawa kesihatan adalah nikmat yang terlalu besar buat kita, walaupun doctor tetap tidak mampu memberi kesihatan, dan pada ketika ini kita baru teringat kepada ALLAH, dan meneyedari bahawa hanya ALLAH yang mampu memberi kesihatan dan mensyukurinya.
3. Nikmat yang sering tidak disedari oleh kita jua ialah nikmat Kelapangan, kita hanya akan menyedari bahawa nikmat kelapangan itu adalah suatu nikmat, hanya apabila kita telah pun berada di dalam keadaan yang sibuk. Pada ketika ini, jika dunia yang kita sibukkan maka kesibukkan itu akan menyusahakan kita untuk mendapat kelapangan dalam Ibadah, manakala apabila kita sibuk dengan akhirat, maka kita tidak akan pernah merasa sempat untuk melaksanakannya kerana menyibukkan diri dengan akhirat itu tidak pernah berhenti sekalipun ada waktu lapang.
4. Sedar tidak sedar, kita telah pun mengabaikan kedua-dua nikmat ini, malah kita telah diperdaya dengannya.
5. Semoga ALLAH menjadikan kita dikalangan mereka yang sentiasa memiliki hati yang sedar, tidak lalai, apabila terlalai segera mencari punca kelalaian, orang yang lalai, sekalaipun dia sedar tetap tidak pernah nampak bahawa dirinya sedang lalai..NAUZUBILLAH.
6. Hargailah kesihatan yang ALLAH beri, syukurilah sebelum ianya hilang..penuhilah masa lapang dengan perkara akhirat kerana masa lapang yang berlalu tidak akan kembali lagi kerana masa sempit akan bertemu kita jua…
WALLAHU’ALAM

No comments: